Identiteit
De aandacht voor identiteit, levensbeschouwing en burgerschap wordt op onze school vormgegeven door middel van het ontmoetingsleren.
Ontmoetingsleren is erop gericht dat de leerling zich ‘in levensbeschouwelijk opzicht kan ontwikkelen tot een volwassen mens met een eigen levensontwerp, levensvisie, spiritualiteit of geloof. (Van den Berg & Mulder, 2017)
Onze onderwijsvisie op lezen en cultuur komt terug in dit ontmoetingsleren. We zorgen ervoor dat kinderen levensbeschouwelijk geletterd worden. Hierin staat het motto: “jezelf leren kennen en de ander begrijpen” centraal.
Op school en in de ontmoeting met de ander ontwikkelen leerlingen inzicht in hun eigen identiteit en oefenen ze met verschillende rollen of identiteitsposities. De school dient als oefenplaats voor het omgaan met diversiteit en inclusie. Om hier vorm aan te geven, betrekt de school hier de omgeving bij. Leerlingen leren over en ontmoeten mensen met andere achtergronden, mogelijkheden en oriëntaties dan hen vertrouwd zijn.